2.250 kroner for et sæde til US Open-semifinalen, 700 kroner for en plads bag målet under EM-finalen, eller 930 kroner for en afgørende basketballkamp ved OL – selv de mest prisvenlige billetter til sommerens største sportsbegivenheder har tvunget fansene til at række dybt i lommerne. Den fortsatte opadgående trend i billetpriser har nådesløst vedholdt sig ved de seneste store sportsbegivenheder.
“Det er korrekt, at priserne på billetter til prominente sportsbegivenheder er steget de senere år, undertiden endda hurtigere end inflationen”, udtaler Christoph Breuer, professor i sportsøkonomi ved Tyskland Sportsuniversitet i Köln, i et interview med Sport-Informations-Dienst (SID). Dette rejser bekymring hos sportsfans: Vil toppen af sportsbegivenheder snart kun være tilgængelige for dem, der økonomisk er i eliten?
Det virker til at være drømmescenariet for finansielle investorer, der nu pumper store beløb i disse store events og dermed bidrager til de eskalerende priser. “De har en utvetydig interesse i at maksimere økonomisk gevinst fra en sportsbegivenhed eller -organisation,” forklarer Breuer. Flere sportsorganisationer føler sig også økonomisk “presset op i en krog.” Af denne grund forsøger de at opveje dette med høje billetpriser, som de frit kan fastsætte.
Idéen er, at folk vil betale alligevel. Så længe der er stor efterspørgsel, hvilket har været tilfældet under de seneste turneringer, har arrangørerne mulighed for at skrue op for priserne – også indenfor fodbold. Vil fans i fremtiden skulle af med ekstreme beløb for de billigste siddepladser til en VM-finale, ligesom det sker for Super Bowl i USA?
“Teoretisk set kunne det godt ske,” siger Breuer.
“I en traditionel økonomibog ville man argumentere for, at den optimale billetpris er en, der er så høj, at stadionet fyldes op ud fra efterspørgslen.”
Respekten for “fanmagten” i Tyskland
Men situationen ser anderledes ud, især i tysk fodbold.
Forretningsmændene bag scenen er også bevidste om, “at atmosfæren på stadionet spiller en stor rolle. Og på den anden side bærer sport, og i særdeleshed fodbold, en vis social mission,” siger Breuer. I det mindste med klubfodbold ser eksperten ikke en trussel om himmelråbende priser:
“Fanmagten nyder respekt.”
En Bundesliga-kamp er en “symbiose,” hvor spillerne på banen og fansene på tribunerne smelter sammen.
“Og det er ikke muligt, hvis billetpriserne stiger markant, særligt for ståpladser.”
Og skulle prisstigninger forekomme, kan protester som den nylige debat om investoradgang til DFL vise sig at være afgørende.
Denne påvirkning viser, “at fansenes legitime bekymringer bliver hørt der,” siger Breuer.
Endda Den Europæiske Fodboldunion (UEFA) tog for nylig et overraskende skridt i retning af fansene ved at indføre et prisloft for udebanetilhængere i internationale turneringer.
Derimod stod den engelske Premier League-klub Aston Villa for et negativt eksempel – og stødte hurtigt sine egne fans. Efter 42 år vendte den traditionsrige klub tilbage til Europas bedste klubturnering, og opkrævede mindst 620 danske kroner for en Champions League-billet, selv for sæsonkortholdere. Aston Villa Supporters’ Trust (AVST) kritiserede dette som “meget skuffende” og “upassende”, og udtalte, at de loyale fans blev “straffet og udnyttet.”
Til sammenligning kostede de billigste billetter til Champions League-finalen på Wembley i juni omkring 520 danske kroner.
Samlet af Sporthub.dk.
Fanpage: Sporthub.dk.
LiveScore – Live fodboldresultater & odds.