Engelske værtshuse, supermarkeder og spisesteder er i startblokkene til en festlig weekend, når tilhængerne gør sig klar til at følge England mod Spanien i EM-finalen 2024 i Tyskland, efterfulgt af Wimbledon-finalen i herrernes single i London.
Disse arrangementer lover et vitalt skud energi til hotel-, restaurant- og detailsektoren, som har haft en træg begyndelse på sommerperiodens salg på grund af regnfuldt vejr.
Supermarkederne Tesco, Sainsbury’s og Asda fortæller, at alt fra øl, vin og snacks til grillvarer og pizzaer samt fladskærms-tv og Englandstrøjer er i høj kurs før den sportsfyldte weekend, ifølge data fra Adobe.
Sainsbury’s, det næststørste dagligvarekæde i Storbritannien, forventer, at ølsalget vil booste med 200 % sammenlignet med året før, og at sparklen i både mousserende vin og pre-mixede cocktaildåser vil stige med 30 %.
Asda, som er nummer tre på supermarkedstronen, har under EM 2024 allerede solgt over 20.000 fladskærms-tv og ser en forventning om endnu flere salg før søndag, efter England vandt over Holland 2-1 i semifinalen onsdag i en spændingsfyldt kamp indtil det sidste minut.
England går op mod Spanien på søndag i håbet om at blive det første engelske herrelandshold til at vinde en stor turnering siden verdensmesterskabet i 1966, og det første på udlands grund.
En repræsentant fra JD Sports afslører, at salget af engelsk merchandise var tifoldigt i forbindelse med semifinalen, efter salget allerede havde tredoblet ved lørdagens kvartfinalesejr over Schweiz gennem straffesparkskonkurrence.
Adobe’s data indikerer, at forbruget på merchandise for det engelske hold vil have set en stigning på op til 1.500 % over det sædvanlige niveau dagen efter semifinalen.
Britiske pubs og barer vil nyde godt af et salgløft på 120 millioner pund (cirka 1 milliard kroner) fra finalen, siger brancheorganisationen UKHospitality.
Tesco, Storbritanniens største supermarkedskæde, annoncerer, at de vil lukke deres over 1.800 Express-butikker i England tidligere søndag, så deres ansatte kan nå enten hjem eller ud til pubben, inden kampen starter kl. 21.00 dansk tid.
“Ud fra vores erfaringer med England i finalen sidste gang (i 2021) samt den øgede efterspørgsel igennem denne turnering, har vi en nøje tilrettelagt forsyningsstrategi for at sikre, at vores butikker kan imødekomme det ekstra behov,” siger Jason Binks, Store Ordering Manager hos Tesco.
Wimbledon-finalen for kvinderne foregår lørdag eftermiddag, og herrefinalen finder sted søndag kl. 15.00 dansk tid.
En undersøgelse udgivet tirsdag afslører, at britisk forbrug er dykket i juni måned, hvor dårligt vejr har påvirket salget af vigtige sommervarer. Men forbrugerforholdene ser ud til at forbedres i lyset af lavere inflation i Storbritannien, en højere levestandard og udsigten til politisk stabilitet med et nyt Labour-regering.
Young & Co’s Brewery bemærker, at deres pubs er “næsten” helt bookede, men stiller samtidig op for walk-ins, mens London-baserede Fullers har erfaret en væld af reservationer på forhånd.
En talsperson for Domino’s Pizza Group giver udtryk for, at selskabet sidder på et betydeligt lager af pizzaer med ost og tomat samt pepperoni og vil tilbyde en 50 % rabat for bestillinger via web og app fra fredag til søndag.
Ikke alle i detailhandlen vil føle sig lige så entusiastiske. Uden for supermarkedssektoren tror man, at det generelle forbrug muligvis vil være begrænset, da folk vælger at blive hjemme, før kampen i stedet for at tage på strøgtur, besøge indkøbscentre eller handelsparker.
Samlet af Sporthub.dk.
Fanpage: Sporthub.dk.
LiveScore – Live fodboldresultater & odds.