Efter at have inspireret en hel generation af unge amerikanske kvinder til at følge Kansas City Chiefs’ spil, og have bidrager til NFL’s indtjeninger med estimerede 330 millioner dollars, står popikonet nu til at sikre, at Super Bowl LVIII bliver historiens mest sete NFL-kamp.
I både Kansas City og San Francisco er spændingen til at tage og føle på. Mens den californiske metropol klæder sig i guld og rød, vokser antallet af seerfester i Midtvesten fra bar til bar i optakten til aftenens Super Bowl.
En betydelig del af tilskuerne ser frem til det kommende opgør mellem Kansas City Chiefs og San Francisco 49ers, men en anden del, både i USA og globalt, fokuserer på noget helt andet, nemlig Taylor Swifts interkontinentale flyrejse fra Japan til Nevada.
Der har været flittige spekulationer om mulige rejseruter og tidszoneberegninger omkring den 58. Super Bowl i de seneste dage, specifikt omkring popstjernens eventuelle tilstedeværelse på Allegiant Stadium i Paradise.
Den landskendte musiker har været til stede ved 12 Chiefs-kampe siden sidste september, hvor hendes kæreste Travis Kelce er på holdet.
Mange mener, at hendes tilstedeværelse på tribunerne har bragt lykke for de regerende NFL-mestre, som har vundet ni ud af disse kampe, herunder et afgørende opgør mod Ravens, der sikrede dem en plads i finalen i Las Vegas.
Hendes deltagelse kan endnu engang bringe held til quarterback Patrick Mahomes og hans holdkolleger: Taylor Swift var nødt til at kæmpe mod klokken, efter hun optrådte i Tokyo lørdag aften (lokal tid) kl. seks på et af de shows, der indgår i hendes Eras Tour.
Hun havde derefter omkring 18 timer til at springe på et fly (eller sandsynligvis et privatfly) og ‘rejse tilbage i tiden’ gennem forskellige tidszoner.
NFL åbner op for en ny demografisk gruppe
Siden den 24. september, da Taylor Swift for første gang blev spottet med kameraet under en kamp mellem Chiefs og Chicago Bears, har Amerika været i ekstase over det nye kendispar, som hurtigt er blevet tidens mest omtalte.
Et glimrende power-par, der forener årtiets største amerikanske stjerne med et af de mest elskede ansigter i sportsverdenen, til stor beundring fra en bred del af befolkningen.
Efter det blev åbenlyst, at popstjernens tilstedeværelse ikke var en tilfældighed, er antallet af tilskuere til Chiefs’ kampe steget markant.
Selvom sangerinden i gennemsnit kun var synlig i 30 sekunder under de 12 kampe, hun deltog i, var hendes tilstedeværelse med til at transformere NFL til et kulturelt fænomen.
Antallet af kvindelige seere voksede med 9%, og den samlede seervækst lå på 6%, med en særlig stigning blandt Gen Z-seerne (folk født fra midten af 1990’erne til omkring 2012, red.). Dette har modvirket de seneste års tilbagegang i antallet af unge seere.
Men det stopper ikke her: I månederne efter hendes første fremtræden på tribunen er NFL, Kansas City Chiefs og Travis Kelce blevet emner for offentlig diskussion, og de sociale medier har svømmet over med “introduktioner” til den amerikanske liga til de uindviede, videoer, der udforsker Taylor Swifts indvirkning på sportens popularitet, og endda Halloween-kostumer af både Chiefs’ tight end og popstjernen.
Hovedrystende tal
Taylor Swift er kendt for at skabe hovedrystende indtægter, og det har hun uden tvivl gjort igen. Ifølge skøn fra Front Office Sports og Sports Innovation Lab, har “Swift-effekten” bidraget med mere end 330 millioner dollars, næsten 2,3 milliarder kroner, i indtjeninger til NFL i løbet af sæsonen, fordelt på trykte medier, reklamer, radio, tv og sociale medier.
Chiefs har utvivlsomt nydt godt af dette, idet de har slået rekorder inden for både billetsalg og merchandise, med en imponerende stigning på +400% i salget af Travis Kelce-trøjer.
Denne stigning i interessen, hjulpet godt på vej af det exponentielt voksende kvindelige publikum, har også åbnet døren for en revolution inden for reklame under Super Bowl.
Blandt de berygtede ’30 sekunders reklamepladser’, som NFL solgte for omkring 50 millioner kroner stykket, debuterede to reklamer fra makeupmærkerne e.l.f. og NYX for første gang nogensinde.
Bliver Super Bowl LVIII historiens mest sete?
Med disse tal in mente, er det allerede tydeligt, at Super Bowl LVIII har potentialet til at blive den mest sete udsendelse af amerikansk fodbold nogensinde. Det antal, der skal slås, er 114,4 millioner seere fra 2015.
Med sportens voksende popularitet på verdensplan var rekorden næsten nået sidste sæson, hvor der i alt blev registreret 113 millioner seere.
Forudsigelserne er optimistiske, da kampen mellem Chiefs og Ravens allerede har været den mest sete AFC Championship-kamp nogensinde med en seerskare på 55,5 millioner ved starten.
Vil løftet om romantik og glimt af popstjernen være nok til at skubbe Super Bowl til nye højder?
Det, der står klart, er, at optakten til kampen har skabt hidtil uset engagement på sociale medier, spredt over en bred demografi af forskellige kontinenter, køn og alder. Hvis denne nye fanbase holder fast, vil showbiz’ indtrængen i den amerikanske sportsverden have vist sig at være et himmelsk match.
Samlet af Sporthub.dk.
Fanpage: Sporthub.dk
LiveScore – Live fodboldresultater & odds